Köpvillkor

Köpvillkor/Allmänna villkor

1. Om AfEmma
Företaget samt tillverkning finns i Blentarp, Sjöbo kommun.
Vid önskad kontakt, mejla till info@afemma.se.

2. Beställning
Efter genomförd beställning via hemsidan skickas en orderbekräftelse till angiven e-mail.
I Bekräftelsen finns information om ditt köp samt fakturering/leveransadress.
Kontakta oss omedelbart vid eventuella fel i orderbekräftelsen till info@afemma.se.

3. Leverans
Normala leveranstider är 3-6 arbetsdagar med Schenker eller Postnord.
Har du inte mottagit ditt paket efter 6 dagar, kontakta oss genom info@afemma.se.

4. Priser
Alla priser i webbshoppen anges i SEK och är inklusive moms.
Vi reserverar oss för eventuella prisändringar som orsakas av leverantörers prisändringar eller feltryck. Vi förbehåller oss rätten att justera priset därefter.

5. Ångerrätt
Vid köp av varor via webbshoppen har du en lagstiftad ångerrätt i 14 dagar från att du mottagit varan.

5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt
Du måste meddela att du ångrat dig snarast till info@afemma.se.
Där anger du ditt namn, adress, e-post, ordernummer samt vilka varor du ångrat.
Du skall direkt och inom 14 dagar från ditt ångermejl returnera produkterna till oss.
Du står för returfrakten och produkterna skall vara i samma skick som när du mottog dem, oanvända och i sin ursprungsförpackning.
Vid återbetalning förbehåller vi oss rätten att dra av en summa som motsvarar produktens värdeminskning om den är använd eller skadad vid returen.

5.2 Ångerrätt gäller ej vid:
Specialbeställningar där produkten skräddarsytts åt dig efter din egna önskemål.
Tjänster som fullgjorts där du i skrift samtyckt till påbörjad tjänst utan ångerrätt. Exempelvis specialbeställningar eller avsevärt större beställningar.
Läs mer om lagstadgad ångerrätt hos konsumentverket.

6. Reklamation och klagomål
Vi kontrollerar alla produkter innan de skickas till kund. Skulle någon produkt ändå vara skadad eller felexpediterad vid ankomst åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
Du måste alltid kontakta oss innan du returnerar en vara och få det godkänt av oss.
Klagomålet skall skickas till oss omedelbart när defekten upptäcks.

6.1 Tillvägagångssätt vid reklamation
Eventuella fel och defekter reklameras till info@afemma.se snarast möjligt.
Du anger där ditt namn, adress, e-post, ordernummer tillsammans med beskrivning av eventuellt felaktig vara.
I det fall vi inte lyckas åtgärda felet eller ersätta med en liknande produkt, återbetalar vi dig värdet för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning.
Vi följer alltid riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, arn.se, vid reklamationer.

7. Ansvarsbegränsning
AfEmma tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå av produkterna.
Vi tar inget ansvar för förseningar eller fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure).
Omständigheter som innefattas kan exempelvis vara arbetskonflikt, krig, eldsvåda, myndighetsbeslut eller utebliven leverans från leverantör.
Vi tar heller inget ansvar för eventuella förändringar på produkter eller dess egenskaper som förändrats av leverantör eller andra faktorer där vi ej har kontroll.

8. Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i vår webbshop samt slutförsäljning av våra produkter. Alla tvålar är handgjorda och viss skillnad på utseende förekommer hos alla tvålar, även de som tillverkats i samma form.
Viss färgskillnad kan uppstå mellan utseende på bildskärm och den verkliga produkten. Vi garanterar därmed inte att bilderna återger exakt utseende av produkterna.
Vi försöker ändå alltid exponera våra produkter så tydligt och korrekt som möjligt.

9. Cookies
Enligt lag ska besökare på en webplats få information om att cookies används. Informationen cookies tar emot används för att följa en användares surfande. En cookie är en textfil som sparas ner på din dator för att tillgå olika funktioner.
Det går att ställa in en webbläsare till att automatisk neka cookies. För mer info, besök post och telestyrelsens hemsida.

10. Personuppgifter
När du handlar hos AfEmma accepterar du vår dataskyddspolicy samt att vi behandlar dina personuppgifter. För att värna om din integritet samlar vi inte in fler uppgifter än nödvändigt för att genomföra din beställning. Vi säljer inte eller på annat sätt vidarebefordrar dina uppgifter till en tredjepart utan rättslig grund.
AfEmma ansvarar för behandlingen personuppgifter som lämnas till oss av kunden. Kundens personuppgifter behandlas av oss när vi behandlar beställningar gjorda av kunden samt om kunden önskar få nyhetsbrev och kampanjerbjudanden.

10.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är information som direkt eller indirekt kan härledas till en fysisk person.
10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
Vi lagrar uppgifter som förnamn, efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress samt köphistorik. Detta för att kunna behandla lagda beställningar samt kunna erbjuda en bra kundtjänst till kunder.
Uppgifterna lagras så länge sålänge vi har rättslig grund att behandla dessa, exempelvis för att efterleva rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen, men även för att fullfölja avtal mellan oss och kunden.
10.3 Uppgifter som delas samt syftet
10.3.1 Betalleverantör
Vid genomfört köp delas information med betalleverantören. Då lagras Förnamn, efternamn, adress, e-postadress samt telefonnummer.
De betaltjänster som vi använder är: Swish och Paypal, (faktura kan ordnas till företag vid större beställningar).
10.3.2 Fraktbolag
För att kunna slutföra vårt avtal och få din produkt levererad måste vi dela viss information med fraktbolaget. De uppgifter som delas är då förnamn, efternamn och adressuppgift för leverans. För avisering kan även e-post och/eller mobilnummer delas med fraktbolaget.
Vi skickar våra paket med Postnord.
10.4 Rätten till uppgifter
Du som kund har rätt att få utdrag av den information om dig som finns hos oss. Utdrag lämnas elektroniskt i läsbart format till den E-post du tidigare lämnat till oss eller skickas hem till din bokföringsadress. Detta för att ingen obehörig ska komma åt dina uppgifter.
10.5 Rätt till Rättelse
Du kan när som helst kontakta oss och uppdatera felaktig information eller komplettera information om dig.
10.5 Rätt att bli borttagen
Du kan även när som helst be oss radera uppgifter som rör dig. Det finns få undantag till detta, som exempel ifall informationen behöver bibehållas för att uppfylla en rättslig funktion/förpliktelse, exempelvis enligt bokföringslagen.
10.6 Dataskyddsansvar
AfEmma ansvarar för behandling samt lagring av personuppgifter i vår webbutik och ser till så regler efterföljs.
10.7 Skydd av personuppgifter
AfEmma använder sig av HTTPS-certfikat på webshoppen för att förhindra avlyssning och inga lösenord sparas i klartext, utan är skyddade med hash-algoritmer.

11. Ändringar i allmänna villkor/köpvillkor
AfEmma förbehåller sig rätten att när som helst göra ändringar i villkoren. Vid ändringar av villkoren publiceras dessa på webbplatsen och anses vara accepterade i samband med lagda ordrar och besök på webbplatsen.

12. Tvist
Om tvist uppstår som inte kan lösas i samförstånd mellan AfEmma och kunden, kan kunden vända sig till Allmänna Reklammationsnämnden (arn.se).
Vid eventuell tvist kommer AfEmma följa ARNs rekommendationer.
Tvist som gäller tolkning/tillämpning av ovan allmänna villkor/köpvillkor ska tolkas enligt Svensk rätt/lag.